fredag den 8. marts 2013

Eksamen og endnu et studiebesøg

Eksamen
I onsdags afsluttede jeg emnet "politik, projekt, helsefremmende og sygdomsforebyggende tiltag og evaluering" på uddannelsen samfundsernæring, med en 5 timers skriftlig eksamen, uden hjælpemidler. Det var virkelig en lettelse at få eksamen overstået, da jeg i ugen op til havde læst rigtig meget, samtidig med at jeg var startet på klinisk ernæring. Jeg er heller ikke rigtig vant til eksamener mere, uden hjælpemidler, så jeg brugte meget energi på at tænke på at jeg skulle huske det hele uden ad. 
Eksamensopgaven bestod af tre dele. Første del var 20 påstande i forhold til pensum, bl.a. om ernæring i udviklingslandede, FN-systemet samt topmøder og konferencer og om projektcyklus. Så det var en god blanding af det hele. Anden del af eksamensopgaven bestod af 10 påstande, hvor der under hver, var fire svarmuligheder og her kunne enten ingen være rigtige, alle, eller bare nogle af svarene. Tredje og sidste del, var den mest krævende og også den som har mest at sige ift. karakteren. Vi fik en opgave om at beskrive hvad samfundernæring er, og hvad man skulle kunne, hvis man søger en stilling indenfor området. Derefter skulle vi forestille os at vi var ansat i Oslo kommune og skulle lede et 2-årigt projekt. Vi skulle ift. dette, bl.a. beskrive alle dele i en projektcyklus. 
Jeg synes at eksamen gik godt for mig, men jeg har efterfølgende kigget i mine noter og kan godt se at jeg har svaret forkert på et par spørgsmål og også mangler lidt i den sidste del. Men jeg er tilfreds med min indsats og så er det bare at vente tre uger på karakteren. 

Studiebesøg
I tirsdags var jeg på studiebesøg på Louvisenberg Sygehus i Oslo, sammen med min gruppe fra klinisk ernæring. Formålet med besøget var at få et indblik i hvordan et køkken på et sygehus fungerer, hvilke ansatte der er, hvor mange der serveres mad til og hvilke forskellige diæter der serveres. Vi havde fået udleveret en opgavebeskrivelse med relevante spørgsmål i forbindelse med besøget, som vi skulle have besvaret og som skal være indhold i opgaven som vi skal aflevere i næste uge. Vi fik rundvisning i køkkenet og bagefter sad vi og fik svar på vores spørgsmål. Vi fik rundvisning af den assisterende køkkenchef og sjovt nok var hun dansker! Hun var uddannet i Danmark, men havde arbejdet på sygehuset i omkring 25 år, og det var jo lidt sjovt :)

I går var der socialt arrangement på universitetet her; pool- og bordtennisturnering og pizza party! Det var sjovt og hyggeligt og en god mulighed for lige at få snakket med nogle af de andre internationale studerende. Jeg tabte desværre mine første kampe i begge turneringer, men så er det godt at man kan trøste sig med lidt gratis pizza! 
I dag har det rigtig været forår og det er så skønt her i det smukke område. Jeg håber det fortsætter. God weekend! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar