lørdag den 19. januar 2013

Samfundsernæring

Undervisningen
Nu har jeg haft undervisning i to uger og må nok indrømme at jeg er lidt skuffet over mængden af den. Indtil videre har der været ca. 10 timers undervisning, fordelt over fem dage. Undervisningen er mere som en forelæsning, hvor litteraturen vi har læst til den pågældende dag gennemgås på power point. Power point præsentationerne er på engelsk, men underviseren gennemgår det på norsk, så hvis man ikke forstår det på det ene sprog, så gør man forhåbentlig på det andet :)
Jeg blev overrasket over at al litteraturen er på engelsk, og den er der til gengæld en stor mængde af! Men da der ikke er så meget undervisning, synes jeg at der er tid nok til at læse og forstå det meste. Det meste af litteraturen er rapporter på nettet og ellers har vi skulle købe et kompendium på biblioteket på campus, til 115 kr, så det har været overraskende billigt at købe litteratur til dette fag.
Indtil videre har undervisningen handlet om fødevare- og ernæringssikkerhed, ernæringsudfordringer gennem livet og FN-systemet. Det hele tager meget udgangspunkt i hvilke problemer mennesker i udviklingslandene kæmper med, f.eks. fejl- og underernæring, og hvilke planer og mål der er for at reducere disse, bl.a. igennem FN. Jeg synes det er rigtig spændende, da det er noget jeg ikke rigtig har arbejdet med før. Jeg tænker lidt, at denne uddannelse, må give gode kompetencer til at arbejde i organisationer, som arbejder med bl.a. ernæringsproblemer i udviklingslandende
Udover undervisningen, arbejder vi i grupper med fremlæggelser omkring lidt forskelligt. I min gruppe arbejder vi med de norske kostanbefalinger sammenlignet med anbefalinger fra en rapport lavet af WHO og FAO (FN's fødevare- og landbrugsorganisation). Det er rart med lidt gruppearbejde, når nu der ikke er noget i selve undervisningen,  og dette skal så ende med en fremlæggelse for resten af klassen om ca. 10 dage.
Dette fag afsluttes med en eksamen d. 6. marts. Jeg er meget spændt på hvordan det skal gå, da det er en 5 timers skriftlig eksamen uden hjælpemidler, og derfor en meget anderledes eksamen end jeg er vant til. Heldigvis spurgte nogle piger fra klassen om jeg ville være med i læsegruppe med dem, så vi skal nok prøve at få styr på det hele inden 6. marts.

Fagdagen
Hvert år, på dette fag, arrangerer de studerende det som de kalder fagdagen. Fagdagen er en dag hvor der inviteres forelæsere til et tema som de studerende har valgt, og hvor der inviteres folk udefra til at komme og deltage. Vi har i klassen inddelt os i forskellige grupper, som hver har et ansvarsområde i forbindelse med fagdagen. I år er temaet kost og træning, og der er inviteret forelæsere til at holde oplæg om dette emne. De studerende ser det også lidt som en chance for at vise andre hvad deres uddannelse går ud på. Arrangementet skal nemlig også starte med en lille film som en af grupperne laver, hvor nogle fra klassen fortæller om hvad deres drømme er ift. at finde et job når de er færdige. Denne uddannelse er, ligesom ernæring og sundhed, nemlig meget ny og mange kender derfor ikke rigtig til den. Jeg er med i gruppen som bl.a. står for at invitere folk udefra, og vi har tænkt på at invitere studerende fra lignende uddannelser, sundhedsafdelinger i kommunen og også de steder hvor de studerende har været i praktik. 
Al planlægningen i forbindelse med fagdagen, sker udenfor undervisningen, så det er måske også en af grundene til at der ikke er så meget undervisning. Jeg tror hvert fald vi får nok at se til, frem til den 27. februar som er dagen hvor fagsagen afholdes. Jeg tror det bliver en rigtig spændende dag, og jeg synes virkelig det er en god måde til at vise andre, hvad denne uddannelse går ud på.

Studiebesøg
I torsdags var vi på studiebesøg på Helseetaten, som hører til Oslo Kommune. Jeg kan ikke helt finde ud af hvad det præcist er, og hvad etaten betyder, selvom jeg har spurgt mange, men jeg fandt da ud af hvad det er de laver. Jeg er kommet frem til at det er en slags sundhedsafdeling i kommunen. 
På studiebesøget var der tre af de ansatte som holdt et oplæg for os, om hvad Helseetaten er og hvad de ansattes arbejde består i. Vi hørte lidt om folkesundheden i Oslo og om deres nye folkesundhedsplan som træder i kraft snart. Helseetaten har forskellige fagområder og ernæring er et af dem. Det hørte vi lidt mere om, bl.a. hvilke indsatsområder de har ift. kost. Helseetaten udarbejder også materialer ift. kost og ernæring, og vi fik nogle pjecer med os om bl.a. kost til børnehavebørn og ældre. 
Det var et helt fint besøg, og især for mig, fordi jeg så fandt ud af hvad Helseetaten gør og hvad det er for nogle områder de bl.a. har fokus på her i Norge. Til sidst på studiebesøget, havde vi en snak om hvordan man kan få job sådan et sted og hvilke jobs der var at få, og det er jo altid interessant at høre om.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar