tirsdag den 23. april 2013

Vegetarisk madlavning og kanel!

I mandags havde vi sidste dag med madlavning i køkkenet, og denne gang stod det på vegetarkost; kost til veganere (kun plantekost), laktovegetarisk kost (plantekost + mælk og ost) og ovo-laktovegetarisk kost (plantekost + mælk, ost og æg). Det vil sige at alle retter var uden kød, nogle retter uden æg og nogen med soya- og rismælk i stedet for komælk. Herunder ses nogle af retterne vi lavede:

Kager uden æg og vafler med æggeerstatning

Vegetarrisotto, chokoladekugler, makaronimiks og pandekager med rismælk

Kartoffelkarbonader og hytteostkroketter

Risotto, lasagne og linsegryde


Flot, farverig og velsmagende vegetarkost!

og god dessert, lavet enten uden æg eller på soya- eller rismælk!

Jeg synes det meste af vegetarmaden smagte godt og jeg savnede ikke kød. Det var især lærerigt at lave retter uden æg, samt skifte almindeligt mælk ud med soya- eller rismælk. Det kan jo faktisk godt lade sig gøre! Men det er vigtigt, at især veganere har lidt viden omkring kosten og næringsstoffer, da det ved den kosttype er svært at få opfyldt anbefalingerne for indtag af protein og indtag af flere mikronæringsstoffer.

I mandags var det som sagt sidste dag i køkkenet, og altså også sidste dag med undervisning. Da der i mandags var tre dage til jeg bliver 25 år, havde klassen planlagt et kanelangreb på mig i køkkenet, efter spisning. Ih hvor blev jeg overrasket, og fuld af kanel overalt, men jeg fik også en buket smukke blomster af mine søde medstuderende :) 

Men jeg havde da heldigvis stadig mit forklæde på!
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar